Huisdieren ABC

HOME/Kat – last van obstipatie

Mijn kat heeft last van obstipatie

Er is sprake van obstipatie als je kat wel wil poepen, maar het moeizaam of zelfs helemaal niet meer gaat. Vaak is de ontlasting erg hard en droog of afgeplat. Soms moet de kat zo hard persen dat hij of zij een randje slijmvlies mee naar buiten perst. Obstipatie komt regelmatig voor bij (oudere) katten.

Wat is de oorzaak?
De oorzaak van obstipatie bij katten kan erg divers zijn. De meest voorkomende oorzaken zijn:

-Voeding: eenzijdige voeding of voeding die erg veel vezels bevat kan obstipatie in de hand werken.
- Uitdroging; katten drinken van nature weinig en hebben daardoor een groter risico op het indrogen van ontlasting in de darm. Daarnaast kunnen katten bij bepaalde aandoeningen veel gaan plassen waardoor de ontlasting extra hard wordt, bijvoorbeeld bij nierfalen
- Vernauwingen in de darm; bepaalde tumoren of poliepen of andere vernauwingen in de darm (opeten van een vreemd voorwerp) kunnen leiden tot verstopping
- Langdurig ophouden; katten zijn erg kieskeurig als het gaat om ontlasten, als een kattenbak te vies is, vreemd ruikt of een kat wordt bijvoorbeeld bij de kattenbak weggejaagd door een andere kat/hond/kind dan kunnen ze de ontlasting gaan ophouden. Als dit te lang duurt wordt er teveel vocht door de darm opgenomen en zal de ontlasting erg hard worden.  Katten kunnen ook langdurig de ontlasting ophouden als ze pijn hebben, dit kan het geval zijn bij oudere katten die last hebben van gewrichten en/of rug.

Wanneer naar de dierenarts?
Als je kat last heeft van obstipatieklachten of perst terwijl er helemaal geen ontlasting meer komt, neem dan altijd contact met ons op. De oorzaken van obstipatie zijn divers maar een aantal ervan zijn heel serieus en soms is direct en zo snel mogelijk ingrijpen noodzakelijk. Dit laatste is bijvoorbeeld het geval wanneer je kat iets geks opgegeten heeft wat misschien vastzit in het maagdarmkanaal.

Ook kan het voorkomen dat je kat in werkelijkheid op urine perst, in plaats van op ontlasting. Let dus op of je kat wel normaal plast als je obstipatie vermoedt. Mocht je kat niet meer plassen en zit hij of zij te persen neem dan direct contact op met een dierenarts. Verstopping van de plasbuis komt regelmatig voor, met name bij katers, en leidt onbehandeld snel tot onherstelbare schade en uiteindelijk zelfs tot de dood.
Onze Service